Dobre nawodnienie, czyli domowy izotonik

domowy-izotonikDo kalendarzowego lata jeszcze kilka chwil, chociaż pogoda zaczyna już rozpieszczać promieniami słońca. Wysoka temperatura mobilizuje do szybkiej ochłody, dlatego butelka ulubionego napoju coraz częściej towarzyszy nam w codziennym funkcjonowaniu. Często, naszym wyborem stają się sklepowe izotoniki, po których mamy wrażenie lepszego nawodnienia. Czy nie lepiej przygotować je samodzielnie?

Na sklepowej półce, obok butelek z wodą często pojawiają się napoje izotoniczne. Niestety, obfitują w dość dużą ilość konserwantów i polepszaczy smaku, co więcej ich dziwne zabarwienie sugeruje obecność sztucznych barwników.

Zalety stosowania napojów izotonicznych

Wydawałoby się, że woda to najlepszy wybór jeżeli chodzi o nawodnienie. Owszem, to podstawowa substancja, bez której organizm nie potrafi funkcjonować. Izotoniki stanowią jednak świetnie rozwiązanie dla osób intensywnie trenujących. Taki napój dostarcza utraconych podczas treningu mikroelementów – witamin czy soli mineralnych. Co więcej, szybciej gasi pragnienie ze względu na zbilansowany poziom elektrolitów a sód obecny w składzie przeciwdziała możliwym skurczom mięśni.

Oprócz rodzaju wybieranego napoju, warto zwrócić uwagę spożywaną ilość. Najlepiej pić mniej (ok. 100-150ml jednorazowo) a częściej, uzyskując tym samym najlepsze nawodnienie.

Jak zrobić domowy Izotonik?

Przygotowanie domowego napoju izotonicznego nie wymaga żadnej wprawy, potrzebne nam jedynie kilka składników, woda i odpowiednie naczynie. Najważniejszym jest zachowanie prawidłowych proporcji składników. W praktyce potrzebujemy: ok. 4 płaskie łyżki miodu, 900 ml wody, szczyptę soli i sok z jednej cytryny. Tak uzyskany będzie miał odpowiedni smak i świetne działanie.

Wariacją na temat izotonika może być jego wersja arbuzowa. Wystarczy przygotować ok. 250 g arbuza, 500 ml wody mineralnej, 2 łyżki miody, szczyptę soli morskiej oraz sok z połówki limonki. Takie proporcje dostarczą świetnego odżywienia, nawodnienie
i ochłodzenia w krótkim czasie!

Nie zapominajmy, że świetny efekt ochłodzenia uzyskamy wzbogacając naszą dietę o warzywa i owoce, które mogą zawierać nawet 93% wody. Ogórki, pomidory, czy seler a także melony, arbuzy czy cytrusy to również świetne źródło witamin.

Dodaj komentarz