Wiosna z perspektywy biegacza.

runningKażda pora roku jest dobra do biegania. Wiosna jednak wyróżnia się bardzo sprzyjającymi warunkami. Nie jest ani za ciepło, ani za zimo, trudno więc o jakiekolwiek wymówki. Dla jednych to dobry moment na rozpoczęcie przygody z bieganiem. Dla innych idealny pretekst, by wrócić do treningów po dłuższej przerwie.

W sam raz na początek

Dla osób niezbyt doświadczonych w bieganiu wiosna będzie o tyle dobrą porą, że stosunkowo łatwo o dobranie odzieży. Ryzyko ubrania się zbyt lekko jest niewielkie, nie ma też takiego zagrożenia przegrzaniem organizmu, jak w przypadku zimy. Co więcej, przy wiosennej pogodzie łatwo namówić kogoś znajomego do wspólnego joggingu. To ważne, bo dla amatorów bieganie w grupie ma spore znaczenie motywacyjne.

Przygotuj się do trenowania

O bieganiu zazwyczaj mówi się, że jest to dyscyplina niewymagająca zbyt wielkich nakładów finansowych. To prawda. Warto jednak pomyśleć o podstawowym sprzęcie w postaci odzieży oraz obuwia. To po prostu dobra inwestycja, która szybko zaowocuje wyższym poczuciem komfortu w trakcie treningów.

Gdy mowa o odzieży, chodzi przede wszystkim o wybór koszulki i spodenek biegowych, wykonanych z lekkiego, oddychającego materiału. Natomiast buty do biegania powinny charakteryzować się niską wagą oraz odpowiednią podeszwą.

Kiedy ważna jest amortyzacja?

Dodatkowo w przypadku osób mających problemy z prawidłowym stawianiem stopy (a więc z lądowaniem na palcach) ważna będzie amortyzacja. Dopóki nie wyrobią sobie nawyku unikania lądowania na pięcie, systemy amortyzacyjne będą przejmowały wstrząsy, które w przeciwnym razie wywołuje obciążenie stawów, ścięgien i kolan.

Systemy amortyzujące będą mieć spore znaczenie również w przypadku osób, które uprawiają tą dyscyplinę głównie dlatego, że walczą z nadwagą. Bieganie to dobry sposób na odchudzanie, jednak spora waga biegacza przekłada się również na mocniejszą pracę kolan, co w połączeniu z wspomnianym już lądowaniem na pięcie może mieć fatalne skutki. Zastosowanie obuwia z amortyzacją pozwala w takich przypadkach na unikanie kontuzji.

Po parku i po lesie

Wiosna to nie tylko dobry moment, by zacząć biegową przygodę. Dla osób, które ćwiczyły również w zimie, będzie to odpowiednia chwila, by zróżnicować treningi, opuścić wyasfaltowane szlaki i spróbować poćwiczyć na parkowych ścieżkach i leśnych szlakach. Warto jednak brać pod uwagę, że odmienne podłoże zazwyczaj wymaga osobnej pary butów do biegania.

Potrzeba ta wynika z faktu, że na miękkim gruncie jest zupełnie inna stabilność, a obuwie powinno mieć podeszwę wyposażoną w mocny bieżnik. Tym mocniejszy, im bardziej wymagający będzie teren, po którym przyjdzie nam biegać. O ile bieganie po szosie w przypadku płaskiej podeszwy odbywa się całkiem normalnie, o tyle w naturalnym terenie pożądana będzie odpowiednia przyczepność. Szczególnie ważne będzie to w przypadku terenu sypkiego, stromego, ale też gdy spadnie deszcz i podłoże stanie się po prostu śliskie.

Również ze względu na możliwość opadów, dobierając obuwie do biegania w terenie, warto pamiętać o wodoodpornych membranach.

Dwie pary zamiast jednej

Optymalną jest sytuacja, gdy ćwiczy się w różnym terenie, zarówno w parkach, jak i w mieście. Skoro tak, warto posiadać zarówno treningowe buty do biegania przeznaczone do poruszania się po asfalcie, jak i te z bieżnikiem typowym dla biegów terenowych. Posiadanie tylko jednej pary jest po prostu zbyt ograniczające dla osób, które poważnie myślą o tej dyscyplinie.

Kondycja i zdrowie

Wspomniano już o odchudzaniu, jednak nie jest to jedyny zysk z uprawiania sportu. Ruch na powietrzu przekłada się również na hartowanie organizmu i wyższa odporność. Jednocześnie poprawia się kondycja, a przecież nikt nie chce męczyć się przy byle wysiłku.

Zapraszamy na www.360sklep.pl.

Wpis w kategorii Forma.

Dodaj komentarz